25 Kasım 2013 Pazartesi

AŞURE


Bu sene bende aşure yapmaya karar verdim. Annemin aşuresine bayılırım, bu yüzden akşam tarifini ve sırlarını aldım ve işe koyuldum. Hiçbir eksiği olmadan , tüm sırları ile tarifim .

Malzemeler

3 su bardağı aşurelik buğday 
1 fincan kırık pirinç 
1 su bardağı nohut 
1 su bardağı kuru fasulye
1 su bardağı fındık 
2 su bardağı ceviz ( ben süslemek için üzerine bol bol koyduğumdan çok gitti ) 
1 kase kuru kayısı 
1 kase kuru üzüm 
1 kase yaban mersini ( evde olduğundan ekledim koyulmasa da olur ) 
1 fincan kurudut  ( evde olduğundan ekledim , koyulmasa da olur ) 
1 kase kuru incir 
1 adet ayva
2 adet yeşil ekşi elma
2 adet portakalın suyu 
1 su bardağı süt 
4 adet karanfil 
Tarçın 
4 su bardağı tozşeker 
1 adet nar 
1 fiske tuz 
süslemek için antep fıstığı , hindistancevizi 

Yapılışı 

Önceki akşamdan yapılacak hazırlıklar  ile başlayalım . 
Buğdayı ayıklayıp yıkadıktan sonra bir taşım kaynatın. Bu suyu ile sabaha kadar beklesin 
Nohutu sıcak suda ıslayın 
Kuru fasulyeyi sıcak suda ıslayın. 
Ayrı ayrı ıslayın hepsini.

Ve sabah   kalkınca ; 
Ben  kuru fasulye ve nohut gaz yapmasın  diye akşam ıslamış olduğum sularını döküp üzerlerini geçecek kadar su koyarak ayrı ayrı bir kez daha  kaynattım ve sularını döktüm, sonra düdüklüde bir 10 dakika kadar tekrar pişirdim. ( hepsini ayrı ayrı yapıyorum. ) 
Buğdayın da suyunu değiştirip bir kez daha kaynattım . Buğdayınızın iyice patlaması gerekiyor.  Buğdaydan buğdaya değişiyor bu , o yüzden de size süre veremiyorum.
Kuru fasulye düdüklüden alınır, suyu dökülür
Nohut düdüklüden alınır suyu dökülür.
Buğdayı çok köpürdüğünden düdüklüde pişirmiyorum. Tencerede pişiriyorum. Akşam ve sabah birer kez kaynattığım buğdayı da hazırlıyorum. 

Aşureyi pişirmeye başlayalım ...

Büyük bir tencereye   pirinci alalım, üzerine suyu ile beraber buğdayı koyalım , üzerine nohutu, kuru fasulyeyi de ekleyelim. Sıcak su ekleyerek kısık ateşte buğdayın tamamen yumuşacık oluncaya kadar ara ara karıştırarak pişirelim. Bu noktada dibine tutturmamak için karıştırmayı ihmal etmeyin . Ben burada bir fiske de tuz attım.  Sıcak suyunuz kettleda mutlaka olsun, üzerine yavaş yavaş su ekleyelim. bir yarım saat sonra fındıklarını da ekleyelim , biraz yumuşasın diye  bu aşamada ekleyebiliriz. Bu tercih size kalmış üzerine de koyabilirsiniz. Bu arada ara ara karıştırmaya devam edin. Ben bu pişme esnasında elma ve ayvayı kabuklarını soyup küp küp doğradım. Karanfili  ekledim .Doğrama işlemi bitince onları da ekledim. Yine bunlarla da beraber kısık ateşte devam edelim pişirmeye buğday en önemli olan kısım yavaş yavaş  bütünleşmeye başlayacak  tüm ürünler ve bu aşamadan sonra dibe tutma riski de olacak. Bu ana kadar hep tencerimizin ağzı kapalı  pişirme işleminde. Bu arada kayısıyı ve inciri doğradım küp küp ben. Kuru kayısı,  kuru üzüm, yaban mersini  ve kuru dutu bir kaseye aldım , üzerine sıcak su döktüm, buğdayın tamamen erimesi ile yavaş yavaş suyunu süzüp bu malzemeleri ekledim.  2 adet portakal suyu ve  sütü de bu aşamada   ekleyip bunların da pişmesini bekledim . Bunlarla beraber iyice pişme işlemi gerçekleşirken artık kapağı açık tuttum ve malzemeleri incitmeden dibe de tutturmadan yavaşça karıştırarak pişirdim. Yine su seviyesi kontrolü de var bu arada. Tüm malzemelerin iyice pişmesi ile inciri ekledim . İncirle de 5-10 dak piştikten sonra şekeri yavaş yavaş eklemeye başladım. Önce 2 bardak ekledim bir kaynama olunca tadına bakıp tekrar 2 bardak daha ekledim, Böyle de  kaynama olup da bir 10 dak kaynayıp tüm malzemeler bütünleşince ocağı söndürdüm. 

Cevizi , narı, antep fıstığını , hindistan cevizini, tarçını   süslemede  kullandım . 

Püf noktaları :
Su  kontrolü buğdayın iyi pişmesi , ne çok cıvık ne de çok sert olacak 
Pirinç  ve süt  rengini daha beyaz yapıyor. 
Portakal suyu , yeşil elma ve ayva harika bir mayhoşluk veriyor. 
Ceviz rengini karartıyor o yüzden içine eklenmeyecek 
İncir diğer kuru meyvelerle birden atılınca daha çabuk eriyor o yüzden  sona doğru eklenecek 












Hiç yorum yok:

Yorum Gönder